DOZA DE CONCEPT

Te ajută să te defineşti prin conceptul de sine:

Cum te vezi?
Cum te valorizezi?
Cum ai vrea sa fii?

Concept
Este un termen general folosit pentru a desemna felul în care o persoană crede că este, felul în care o persoană se percepe şi se evaluează pe sine.

Conceptul de sine
Vorbește despre felul în care ne percem pe noi şi despre felul în care ne percep ceilalţi, despre identitatea personală şi cea socială.

Oferă identitate în spaţiu şi timp. Include trecutul, prezentul şi viitorul şi reprezintă ideea personală despre ceea ce eşti, ceea ce ai vrea sa devi şi despre ceea ce îţi este teamă să devii.

Poate include elemente referitoare la aspectul fizic, trăsături de personalitate, performanţă şcolară/academică, sex şi sexualitate, identitate de rasă, apartenență religoasă, cultură.

Model
Conceptul de sine este un model interior ce cuprinde trăsături de personalitate, aptitudini şi abilităţi, ocupaţii şi hobby-uri, caracteristici fizice  etc. şi conturează o imagine despre felul de a fi al unei persoane.
Conceptul de sine se poate schimba în timp, pot apare noi definiri şi uneori poate conduce la crize de identitate.

Dezvoltare
Dezvoltarea conceptului de sine oferă posibilitatea persoanei de a ști ceea ce simte şi ce potențial are, precum şi capacitatea de a primi feedback de la cei din jur: părinţi, profesori, colegi, parteneri.

Importanță
Conceptul de sine influenţează comportamentul, gândirea şi emoţiile persoanei, regăsindu-se în rezultatele şcolare/academice, nivelul de fericire, starea de anxietate, nivelul de integrare socială, stimă de sine şi satisfacţia de a trăi.

Tipuri de descriere a conceptului de sine:
– descriere fizică- sunt înalt, am ochii albaştrii ….
– rol social – sunt student, soţie, fotbalist…
– trăsături de personalitate – sunt o persoană blândă, sunt impulsiv, mă îngrijorez…
– stări existenţiale (abstracte) – sunt o fiinţă umană…

Domeniile relaționate cu conceptul de sine:
– social – abilitatea de a interacţiona
– competențe – abilitatea de a răspunde nevoilor
– afect – conştientizarea stărilor emoţionale
– fizic – înfăţişare şi starea de sănătate
– academic – succes sau eşec şcolar
– familie – funcţionarea relaţiilor familiale